Werken met een social media planner?
Het werken met een social media planner kan je helpen je social media overzichtelijk te plannen. In één oogopslag direct zien welke content voor welke datum gepland staat. Dat klinkt makkelijk, en dat is het ook. Nadat je dit gelezen hebt.
Want een social media planner. Wat is dat eigenlijk en hoe start je hiermee? Eigenlijk is een social media planner niets anders dan een overzichtelijk social media plan. Het is tegelijkertijd een agenda en een strategisch hulpmiddel. We leggen graag uit hoe een social media planner een strategisch hulpmiddel kan zijn.
In je marketingstrategie is het van belang duidelijk te hebben hoe en op welke manier je je doelgroep benadert. Stuur je hen een e-mail? Hang je posters langs de weg? En, gebruik je social media?
We gaan ervanuit dat je in deze digitale tijd gebruik maakt van social media. Maar, doe je dit al consequent? Weet je wat er speelt onder je doelgroep en waar zij op zitten te wachten? Waarmee wil je je doelgroep op social media bereiken?
Een social media plan is weten waar je mee bezig bent.
Vragen die allemaal terugkomen in een social media plan. Hierin beschrijf je in het kort je doelgroep. Denk hierbij aan leeftijd, geslacht, locatie en interesses. In een social media plan bepaal je ook hoe vaak je per week content plaatst op je social media kanalen. Is dit eens per week of heb je voldoende gerichte content om jouw doelgroep tweemaal per week te benaderen.
Een ander belangrijk punt in je social media plan zijn de onderwerpen waarover je content gaat schrijven of maken. Het meest gemakkelijke is het vooraf en maandelijks bepalen van je onderwerpen. Zo kan je ervoor kiezen om 12 maanden lang elke maand een ander onderwerp toe te passen. Of misschien heb je liever zes onderwerpen die twee keer per jaar terugkomen. Op deze manier werk je in social media planner steeds naar een nieuwe maand en nieuw onderwerp toe.
In een jaar tijd komen zo alle belangrijke onderwerpen van jouw organisatie terug in je social media planner. Wel zo overzichtelijk.
Natuurlijk zijn de dagen waarop je jouw content plaatst van belang. Bepaal welke dagen jouw doelgroep het best bereikbaar is. Is dat het weekend? Kies dan een dag in het weekend. Is jouw doelgroep doordeweeks het beste bereikbaar? Neem dan een doordeweekse dag op in je social media planner. Behoud hierin structuur. Plaats steeds op dezelfde dagen. Zo heeft jouw social media plan structurele content. En nog belangrijker; jij hebt er rust van.
Stap voor stap een social media plan opstellen.
Als je deze stappen hebt doorlopen rest je nog het inplannen en plaatsen van de content op jouw social media kanalen. Veel van deze kanalen hebben tegenwoordig een tool waarop je gemakkelijk berichten inpland en direct, waar wenselijk, kunt promoten. In dit laatste geval maak je dan een advertentie bij je content. Hierin gebruik je vrijwel dezelfde stappen als bij het opmaken van je social media plan. Ook hier bepaal je namelijk je doelgroep en hun interesses, looptijd, plaatsingsdag en een advertentiebudget.
Dus, even pas op de plaats. Je start je social media plan dus met de volgende stappen:
- Bepaal wie je doelgroep is/doelgroepen zijn
- Bepaal welke onderwerpen jij met je doelgroep wilt delen
- Bepaal de frequentie van het plaatsen van content
- Bepaal de dagen waarop je de content plaatst.
- Start met het inplannen en plaatsen van jouw content via de social media kanalen.
- Maak eventueel advertenties om je content om meer mensen uit je doelgroep te bereiken.
Gebruik een social media planning template.
Het is fijn dat steeds meer social media kanalen een plansysteem hebben. Toch is het aan te raden om zelf een social media planner bij te houden. Een die je wellicht wilt printen en in de la van je bureau of op je bureau kunt leggen. Hiervoor zijn diverse voorbeelden van social media planning templates te vinden. Natuurlijk kan je in Word, Excel of Publish ook gemakkelijk zelf een social media planning template maken.
In een social media planning template is het belangrijk dat de maanden van het jaar staan ingedeeld. Met daarin de mogelijkheid notities toe te voegen, zoals het onderwerp dat de betreffende maand centraal staat. De doelgroep die je die maand met dat onderwerp wilt bereiken en eventueel een advertentiebudget en advertentielooptijd.
Een goede social media planning template maakt jouw social media planner een stuk overzichtelijker. Geen boekwerk, maar een A4-tje waarin je direct ziet wat er wanneer er van je verwacht wordt. Een stok achter de deur en een rode draad door je content.
‘Noor van Kantoor’ en haar social media planner.
Om het geheel nog een stuk duidelijker te maken nemen we hierbij Noor van Kantoor even als voorbeeld.
Noor de Vries is zzp-er en eigenaresse van Noor van Kantoor. Na een social media training gaat zij aan de slag met het opstellen van een social media planner. De branche waarin zij onderneemt is gericht op de verkoop van diverse kantoorartikelen. In de social media training heeft zij, via een strategische sessie, bepaalt wie haar doelgroep is. Zij weet nu welke interesses haar doelgroep heeft en waar zij zich bevinden. In haar social media plan heeft zij daaraan drie social media kanalen gekoppeld; Facebook, Instagram en LinkedIn.
Omdat haar onderneming zich richt op kantoorpersoneel, heeft zij besloten op werkdagen content te plaatsen. Om precies te zijn op dinsdag en donderdag. Noor heeft een advertentiebudget van 80 euro per maand, wat zij inzet met een bedrag van tien euro per bericht en een looptijd van vijf dagen. Zo beslaan haar advertenties alle weken van haar social media planner.
De eerste stappen van het social media plan van Noor van Kantoor zijn nu duidelijk; doelgroep, plaatsingsdagen, advertentiebudget. Vanuit de social media training heeft Noor zes onderwerpen bedacht waarover zij wil schrijven op haar social media kanalen. Deze onderwerpen komen allemaal twee keer per jaar aanbod. Zo vult Noor haar social media planner voor een heel jaar.
Een jaar in de social media planner van Noor van Kantoor.
In januari zet Noor het onderwerp ‘nieuwe inventaris’ centraal. In haar social media plan heeft zij bepaald dat dit een geschikt onderwerp is omdat men aan het begin van een nieuw kalenderjaar de balans op maakt. Noor zet ook ‘korting’ en ‘prijsacties’ in de notities in haar social media planner, net als de slogans: ‘Vragen over kantoor? Bel Noor!’ en ‘Papier voor kantoor? Bel Noor!’.
In Februari richt Noor zich op Valentijn. Daar wil zij diverse promoties in naar voren brengen. Een Valentijns korting en een gratis doosje overheerlijke bonbons bij bestedingen boven de 100 euro. Bij de notities in haar social media planner voor deze maand schrijft zij de woorden ‘Valentijn’ en ‘doosje bonbons’.
In maart wil Noor een beurs centraal zetten in de social media planner. Zij heeft in april een stand op een beurs en wil hier graag bekendheid aan geven. Omdat zij, bij het opmaken van haar social media plan, heeft geleerd dat het slim is om haar doelgroep al van te voren warm te maken, begint zij hiermee in maart. Bij de notities in haar social media planner schrijft zij ‘uitnodigingen sturen via social media naar netwerk.’
April draait in de social media planner van Noor geheel om de beurs. Zij maakt foto’s en plaatst op dinsdag en donderdag foto’s met een bijschrift over het wel en wee van de beurs. Door bezoekers en klanten te taggen, vergroot zij het bereik van deze berichten.
In mei start er stagiaire bij Noor. Dat is het vermelden meer dan waard! Zij deelt de berichten over deze stagiaire op. In haar social media planner maakt zij bulletpoints: -voorstellen- taken – vacature voor nieuwe stagiaire – werkplek van stagiaire- blog van stagiaire.
Juni en juli betreffen de zomerperiode en Noor weet dat het dan wat stiller is, maar dat er na de zomerperiode veel vraag is naar nieuwe kantoorartikelen. In haar social media planner maakt zij ruimte voor een inschrijfactie op de laatste voorraadmodellen; vandaag besteld, morgen in huis! Maar op is op, dus wie het eerst komt wie het eerst maalt. Noor maakt foto’s van de voorraadmodellen en plaatst wekelijks twee keer een bericht.
De eerste zeven maanden van de social media planner van Noor zijn nu ingevuld. Zij weet dat een aantal onderwerpen elders in het jaar nogmaals aan bod kunnen komen. Zo bepaalt ze dat de februari-actie ook in december kan, maar dan met kerstchocolade.
In oktober komt er weer een nieuwe stagiaire, waardoor zij ook dit onderwerp alvast kan inplannen in haar social media planner.
Het onderwerp ‘nieuwe inventaris’ van januari past ook in september. Weliswaar met een iets andere twist.
Alle maanden van de social media planner van Noor van Kantoor zijn nu gevuld. Zij heeft inzichtelijk wanneer ze welke content klaar moet hebben en welke onderwerpen er een jaar lang aan bod komen.
Spontaniteit in een social media plan en in de social media planner.
Zijn een social media plan en een social media planner dan bepalende, vaststaande documenten? Nee, zeker niet. Er is altijd een mogelijkheid om bepaalde onderwerpen te vervangen, omdat er misschien iets anders in de markt speelt. Ook is er binnen een social media planner altijd ruimte voor spontaniteit. Het staat niet in steen gehouwen en is altijd aan te passen naar wens en behoeften.
Een social media plan en social media planner zijn hulpstukken om jouw doel te bepalen en je rust te geven. Als je eenmaal op papier of op beeld ziet wat er van je wordt verwacht, is het ‘ineens’ een stuk overzichtelijker. Dat werkt ontspannend. Niets moet en alles mag.
Ga ook aan de slag met een social media plan en social media planner. Wij helpen je graag op weg met adviezen en tips.
Leer alles over social media planning via de social media training.
Voor meer voorbeelden en aanvullende tools over het opstellen van een social media plan en social media planner nodigen we je graag uit voor het volgen van onze social media training. Zo krijg jij echt alles onder de knie!