Wat is het nut van een gedegen marketing en communicatieplan?
Hoe maak je een marketing en communicatieplan?
Lekker flauwe titel van een blog die lekker weg zou moeten lezen. Het dekt alleen wel de lading van dit blog. Leuk is anders. Dan zou je eerder naar een Telegraaf kop moeten gaan als: ‘Marketingplan goed voor de gezondheid’.
Euh. Goed voor de gezondheid. Jeah right. Die kop is dan misschien wel wat pakkender, maar ook dit is de waarheid.
Anyway. Waar gaat het om in dit blog? Het gaat erom wat een gedegen marketing- of communicatieplan nou oplevert. En dan kom je toch wel op die gezondheid terecht. Want een goed en gedegen marketing- of communicatieplan levert een hoop rust op.
Rust ja. Dat is voor een ondernemer een groot goed. Want zeg nou zelf. Heb je als ondernemer wel eens rust? Zo denk je alles op de rit te hebben en zo breekt de pleuris uit. Een medewerker heeft een andere uitdaging, een klant neemt afscheid na 5 jaar, de gasprijzen schieten door het dak of er breekt ineens een wereldwijde pandemie uit. Dag rust. Welkom stress.
Toch is er hoop. Geen oplossing voor al die problemen. Maar wel een handvat dat je kan gebruiken in het ondernemen. Het 5-Stappenplan van SEE Marketing
Dit stappenplan helpt ondernemers met ondernemen en vooral in het krijgen van rust. Rust in je hoofd. Gewoon omdat je een richtlijn hebt. Een stip aan de horizon waar je gericht naartoe werkt. Stap voor stap. Niet alles tegelijk, maar stukje bij beetje.
De stappen nemen we samen. Daar hoef je niks aan voor te bereiden. Anders komen er sociaal wenselijke antwoorden met moeilijk gefabriceerde zinnen. Vaak open deuren.
Nee, ik wil weten waarom je dingen doet. Waar je blij van wordt. Waar je vuur van gaat branden en waarom je dit ooit begonnen bent. Vervolgens gaan we dromen en bekijken wat je over vijf jaar bereikt wil hebben. Daarna bepalen we wie je wil bereiken en tot slot hoe je dat gaat doen. Iedere zes maanden bekijken we of je op de goede weg bent of dat je bij moet sturen. En dat bijsturen gebeurt negen van de tien keer.
Voorbeeld in 5 stappen van een marketing en communicatieplan?
Hoe ziet het 5 stappenplan van SEE Marketing eruit:
Stap 1: Bepalen van je DNA.
Waar sta je voor en waar ga je voor? Wat vind jij normaal? Hoe kom je aan die wijsheid? En wat zie je in de wereld gebeuren zodat jij een kans van slagen hebt? We maken een missie, visie, normen, waarde en doen een Archetypetest. Dat is de eerste stap in jouw marketing en communicatieplan.
Stap 2: Wat zijn je doelen?
Dit is het stuk waar je mag dromen; waar sta je over vijf jaar? Wat wil je hebben bereikt? Heb je meer of minder producten? Heb je meer of minder personeel? Heb je een kantoor en zo ja waar? Hoe communiceer je naar de buitenwereld dat je er bent? En alles wat je daarbij nog wilt. Daarna zetten we dit in een jaarlijks plan. Zo zie je dat je niet alles in één keer hoeft te doen.
Stap 3: Strategie; wie is of wie zijn je doelgroep(en)?
Als je weet wie je bent en wat je wilt bereiken, is het zaak om te gaan bepalen wie er bij je gaat kopen. We brengen je doelgroepen in kaart. Vaak zijn dat er meer dan twee. Soms wel vijftien. We omschrijven deze, kijken waar we ze kunnen vinden, waarom ze zaken met jou willen doen en hoe we ze kunnen overhalen om iets bij jou te kopen.
Stap 4: Bepalen van de middelen.
Oftewel: wat ga je inzetten om je doel en doelgroepen te bereiken? Daar zijn uiteenlopende mogelijkheden voor. Het bouwen van een website of webshop, het maken van een brochure, een billboard langs de A16, een commercial op radio of televisie, een social mediastrategie enzovoorts, enzovoorts. De keuze is reuze.
Stap 5: Evaluatie.
Op afgesproken tijdstip (vaak nemen we een periode van een half jaar), gaan we samen kijken of je op de goede weg bent of dat je bij moet sturen. Zoals al gezegd, is dat bijsturen eerder regel dan uitzondering. En dat is niet erg. Onderweg gebeurt er vaak iets waar je niet op hebt gerekend. Dan moet je met volle energie bijsturen, je marketing en communicatieplan aanpassen en kijken of je weer op de uitgestippelde weg kan komen.
Aan de slag met jouw marketing en communicatieplan
En geloof mij, hiermee creëer je rust. Rust in je hoofd. Rust bij je mensen. Rust in je acquisitie. Gewoon rust in je onderneming.
Geen rust van uitrusten. Nee. Je moet aan de bak. Maar wel gericht. En met de juiste dingen om de doelen te behalen die je hebt gesteld in jouw marketing en communicatieplan.
Leuke sessies. Voor jou, maar ook voor mij. Ik schud twee keer aan je. Jij gooit alles eruit en ik leg alles in de juiste volgorde. En hoppa; een plan.
Wil je kijken of dit iets voor jou is, dan mag je mij altijd even bellen. Of mailen. Wat jij wil.